Verisure – Sveriges populäraste larm
Verisure (tidigare Securitas Direct) erbjuder ett trygghetskoncept med uppkoppling till egen larmcentral som också är Sveriges största larmcentral. Företaget är Europas största leverantör av larmtjänster till privata hem.
Vi gillar; Egen bemannad larmcentral, professionell installation, snygga och trygga larmprodukter, inga allvarliga klagomål från kunder trots Verisure dryga 300 000 kunder, fria utryckningar oavsett orsak, mycket bra utbyggnadsmöjligheter, bra app, SBSC godkänd produkt och larmcentral
Vi gillar inte; Dyrt – både hög start och månadskostnad, operatörslåst larm, Verisure behåller äganderätten i 5 år
Priser – Fyra alternativ att välja på
Varje paket går att komplettera med extra detektorer och andra tillbehör. Samtliga alternativ har säker kommunikation med larmcentralen via både GSM och bredband. Professionell installation ingår alltid.
Huvudenhet | 1 st |
Manöverpanel | 1 st |
Kameradetektor | 1 st |
Röstenhet med Siren | 1 st |
Vibrationsdetektor | 2 st |
Larmbricka | 1 st |
Rökdetektor | 2 st |
Larmskyltar | |
Pris | 4 990 kr |
Månadsavgift | 499 kr |
för 10 490 kr inklusive installation är Total Verisures dyraste startpaket. Startkostnaden blir nu väldigt hög framförallt om man då även ser till den löpande månadskostnaden på 499 kr.
Priset är alltså fortfarande för komponenter som man inte riktigt äger fullt ut samt är ganska meningslösa utan ett abonnemang hos Verisure.
Huvudenhet | 1 st |
Manöverpanel | 1 st |
Rökdetektor | 2 st |
Kameradetektor | 2 st |
Röstenhet med siren | 1 st |
Vibrationsdetektor | 7 st |
Trygghetspanel | 1 st |
Larmbricka | 1 st |
Larmskyltar | |
Pris | 10 490 kr |
Månadsavgift | 499 kr |
För dig som bor i lägenhet och Verisure har anpassat månadskostnaden men fokuserar på att ge ett bra grundskydd. För dig som vill ha rökdetektor med rekommenderas “Trygg Total Lägenhet” istället.
Huvudenhet | 1 st |
Manöverpanel | 1 st |
Kameradetektor | 1 st |
Röstenhet med siren | 1 st |
Vibrationsdetektor | 1 st |
Larmbricka | 1 st |
Pris | 5 990 kr |
Månadsavgift | 329 kr |
Övrigt om Verisure Start Lägenhet:
– Inre väktartjänst vid larm
– Nyckelförvaring (möjliggör åtgärd vid larm – öppna för räddningstjänst – mycket viktigt i lägenhet)
– Kontaktlarm/SOS. Nära till hjälp vid akut situation
För dig som bor i lägenhet och Verisure har anpassat månadskostnaden men fokuserar på att ge ett bra skydd med 2st rökdetektorer samt kamera.
Huvudenhet | 1 st |
Manöverpanel | 1 st |
Rökdetektor | 2 st |
Kameradetektor | 1 st |
Röstenhet med siren | 1 st |
Vibrationsdetektor | 1 st |
Larmbricka | 1 st |
Pris | 8 490 kr |
Månadsavgift | 359 kr |
Övrigt om Verisure Trygg Lägenhet:
– Inre väktartjänst vid larm
– Nyckelförvaring (möjliggör åtgärd vid larm – öppna för räddningstjänst – mycket viktigt i lägenhet)
– Kontaktlarm/SOS. Nära till hjälp vid akut situation
Rabatt på Verisure för dig som använder Larmkollen
Nu kan vi äntligen erbjuda en rabatt på Verisure till dig som använder Larmkollen.se. Rabatten gäller på alla grundpaketen men blir endast tillgänglig för dig om du använder kontaktformuläret här på Larmkollen.
Det förbinder dig inte till köp utan du får först en personlig offert och rådgivning om vilka komponenter som är viktiga för just ditt boende.
Step 1
Vill du hjälpa till och berätta vad du betalar för ditt hemlarm idag? Fyll i vår enkät här.
Funktionalitet – Tryggt och enkelt
Larmet ansluts till Verisure’s egen larmcentral via GSM och bredband. Centralenheten har en batteribackup som räcker upp till 36 timmar, som gör att larmet fungerar även vid strömavbrott.
Fungerar både över bredband och GSM
Larmcentralen kan agera snabbt på både inbrott och brand och påkalla väktare, polis eller brandkår – utan att kunden behöver göra någonting.
Det går med fördel att bygga larmet så man får ett fullgott skalskydd i sitt boende och via larmpanelen kan man enkelt välja vilket läge larmet skall stå i “hemma/natt/borta“.
Komponenterna är trådlösa och certifierade. Alla komponenter har sabotageskydd (vilket kräver eftertanke vid batteribyte). Batterierna räcker 2-5 år och de kostar 39-149 kr/st beroende på enhet.
Kan styras via en smartphone app
Det finns en app för iPhone, Android och Windows-telefoner som kan användas för att kontrollera statusen på larmet, för att larma på/av på distans mm.
Verisures smartphone app är välanvänd och får överlag ganska höga betyg av användarna med 3.4/5 i genomsnitt för iOS (99 betyg) och 4/5 i genomsnitt för Android versionen (3 269 betyg). Funktionsmässigt är de lika för närvarande.
Tillval och extratjänster – Starkt utbud
Verisure har har goda utbyggnadsmöjligheter, det som framförallt saknas är utomhussiren. Förutom de vanliga tillvalen finns möjlighet att koppla till låsmodul mot Yale Doorman eller energimodul för luftvärmepumpen. Tänk på att Verisure behåller äganderätten på larmet under fem år. Det går dock att köpa ut larmet innan den perioden om man så vill (2 000 – 7 000 kr)
Microenhet | 790 kr |
Rökdetektor | 1 290 kr + 15 kr / mån |
Kameradetektor | 1 590 kr + 20 kr / mån |
Inomhusirén | 1 290 kr |
Manöverpanel | 1 290 kr |
Vibrationsdetektor | 750 kr + 15 kr / mån |
Smart plug | 390 kr |
Larmbricka | 190 kr |
Smart energimodul | 1 449 kr |
Batterier | 39 till 138 kr |
Vattendetektor | 590 kr + 19 kr /mån |
Installation – Professionell installation ingår
Verisure säljs enbart med professionell installation där installatören förutom att installera larmet även kan gå igenom svaga punkter i hemmet (ur säkerhetssynpunkt.
För en utförlig genomgång av installationen rekommenderar vi läsning på vår systersajt Smarto.se men kom ihåg att komma tillbaka hit om ni vill ha rabatt på Verisure’s larm.

Installatören jobbar med vårt testlarm
Larmcentralen – Vad händer när larmet går?
Verisure har egen larmcentral i Linköping och tar hjälp av flera olika vaktbolag beroende på vilket som är bäst representerat på orten. Vill ni veta mer om Verisure’s larmcentral så läs vårt reportage här.
Sirenen låter ordentligt med sina 105 dB
Samtidigt som larmet kommer till larmcentralen når den även de telefoner som är angivna med SMS.
Det är en stor fördel att ha en bemannad larmcentral som snabbt kan sätta in rätt åtgärd oavsett om det är inbrott eller brand.
Vad säger andra om Verisure?
Förutom våra egna tester av Verisure och våra kunders betyg så undersöker vi vad andra tester och kunder har att säga. Överlag finns inga andra för eller nackdelar än de vi tar upp och inga vanligt förekommande problem finns. Den enskilt vanligaste negativa kommentaren eller missnöje är runt priset och prishöjningar som sker ibland.
Källa | Betyg |
Smarto.se | 4.9/5 |
Testfakta.se | VÅR FAVORIT (Verisure var bäst i test) |
Reco.se | 1113 kundbetyg med 4.5/5 i genomsnitt (Oktober 2018) |
PC FÖR ALLA | 9/10 "Bäst i test" (Mars 2018) |
Trustpilot | 550 kundbetyg med 8.8/10 (Januari 2019) |
Betyg från Larmkollens kunder:
Sammanställning
Larmtyp | Friköpt efter 5 år |
Larmkostnad | 4 990 kr – 10 490 kr |
Installation | Ingår |
Månadsavgift | 329 kr – 499 kr |
Koppling till utryckningstjänst | Ingår |
Uppkoppling | Bredband och GSM |
Utryckningskostnad | Fria utryckningar |
Avtalstid | Ingen bindningstid |
Uppsägningstid | 3 mån |
Mobilapp | Ja |
Rökdetektor | Ingår |
Kameradetektor | Ja |
Smart-kamera | Tillval |
Larmkollens betyg:
Verisure är ett av de mest kompletta alternativen på marknaden idag. Mycket har hänt under de senaste åren på produktsidan hos företaget. De har ett tydligt fokus att erbjuda mer än endast inbrott och brandlarm med deras smartahem satsning. Någonting som verkar uppskattas hos många av deras nya kunder.
Snygg, smart och säker
Verisures produkter bör först och främst ses som ett hyrlarm eftersom det krävs att man är kund under fem år innan man får behålla produkter om man skulle avsluta sitt avtal (möjligt att köpa ut i förtid). Eftersom produkterna är så starkt kopplade till Verisures ekosystem så får man ett ganska “dumt larm” om man väljer att behålla det och säga upp avtalet då det endast kommer fungera som ett lokalt larm utan möjlighet att koppla det till någon annan larmcentral.
Höga startkostnader och operatörslåst på minussidan
Sammanfattningsvis: För dig som enbart letar efter lägsta månadskostnaden finns det billigare alternativ. Annars erbjuder Verisure ett modernt trygghetskoncept med stora möjligheter att bygga ut och anpassa efter dina behov till en rimlig månadskostnad. Drygt 300 000 kunder i Sverige gör dem till marknadsledare.
Fyll i kontaktformuläret för fri rådgivning och offert med Larmkollen rabatt.
Step 1
- Egen larmcentral
- Installation ingår
- Snygga larmprodukter
- Dubbla kommunikationer
- Fria utryckningar oavsett orsak
- Mycket bra smartphone app
- Hög start och månadskostnad
- Operatörslåst larm
- Friköpt först efter 5 år
Jag tycker att Verisure larm är det allra bästa larmet som finns. De personer som inte har larm förstår inte hur bra Verisure är. Jag ringer dem om det är akut och kan nå Verisure mycket snabbt, några få sekunder istället för 112 som ofta man hör att många får vänta i kö för Polis och ambulansen. Verisure kund åker gratis ambulans med genom att endast larma Verisure och inte 112 för alla som är boende och skrivna i huset eller lägenheten. Jag tycker alla som arbetar vid kundtjänst är mycket bra på service samt otroligt bra kunskap. De som är nya i sin tjänst kan givetvis inte veta allt om Verisure kundtjänst. Det går mycket bra att ringa ofta kundtjänst och då vänta en längre tid för att få svar på hur larmet fungerar och man kan nå Verisure dygnet runt vilket är otroligt säkert larm. Jag tycker alla ska ha ett bra hemlarm för att inbrott ska tillslut minska. Jag tycker månads kostnaden är mycket liten på allt som kan hända en själv vid inbrott överfall och misshandel m.m. utan ett larm. Jag kan vid hot som Verisure kund få igång alla kamror som då spelar in allt i min bostad. Det är mycket bra att larma på sos till Verisure ofta istället för en gång för lite sa han som installerade larmet. Stort tack till er alla från en mycket nöjd kund. MVH Ulrica
Har varit kund i snart ett år, och är super nöjd med både produkt och tjänst från Verisure och servicen från deras partner (Larmtjänst Södertörn AB i Haninge, Nynäshamn, Skogås, Trångsund och Tyresö) är helt fantastisk!
Använder deras smarta lösningar för vatten, värmepump och vi har smart plugs till nästan allt, rekommenderar även Yale Doorman tillsammans med Verisure för att slippa nycklar och den larmar-av och drar igång belysning via smart plugs om så önskas, riktigt nice!
Har haft Verisure under snart 6 månader och är otroligt nöjd! Jag vill bara förtydliga gällande batteribyten att man visst kan göra det själv!
Det står på hemsidan precis hur man gör för att öppna alla enheter vid bytet.Man måste bara meddela supporten att man tänker byta så att man kan ställa allt i serviceläge för att inte sabotagelarmet ska gå när man tar ner enheterna.
Man får välja om man vill göra det själv eller om man vill att någon tekniker kommer ut och byter batterierna åt en. I så fall får man betala en framkörningsavgift och får då således någon som utför det jobbet så att man slipper göra det själv.
Det känns också bra att man kan programera om magneter osv själv om man vill lägga till eller ta bort dessa från skalskyddet eller inte. Tappar man en lås-tagg så kan man omedelbart gå in på sin app och avaktivera den mm. Husdjursanpassning kan man stänga av och sätta på själv efter om husdjuren är hemma eller inte.. Otroligt användarvänligt och bra!
/Nöjd kund
Efter snart 12 månader med Verisure kan vi bara konstatera att vi är väldigt nöjda. De bra och de tråkiga med ett bra hemlarm är att man betalar för att ingenting skall hända och så kan man nästan beskriva Verisure när de gäller de primära syftet – att inte få inbrott eller att huset brinner upp.
En positiv överraskning som vi inte tänkte så mycket på när vi bestämde oss för Verisure var hur smidigt de är att få koll på när sonen kommer hem från skolan.
De var viktigt för oss när vi valde hemlarm att själva larmenheterna skulle vara snygga och passa in i hemmet och då föll många andra leverantörer bort. Enligt oss är de bara Verisure och ett par andra som ser någorlunda ok ut.
På minussidan är väl priset som kanske är något högt men för lite drygt 300 kr i månaden upplever vi ändå att vi får de vi betalar för.
På plussidan har vi att larmet fungerar till 99% som det ska. Personalen på kundtjänst är oftast snabba på att ringa när larmet blir utlöst.
På minus sidan har vi att två gånger har vi fått byta manöverpanel. En gång blev vi ombedda av larmcentralen att plocka ut ett av fyra batterier ur sirenen då denna kunde ta eld om det fanns mer än tre batterier i enheten. Lite väl kort batteritid på själva centralenheten vid strömavbrott.
Det största minuset var att vid det senaste tillfället då larmet löste ut så vägrade kundtjänst skicka väktare fast vi har fria utryckningar. När jag frågade om varför så fick jag bara svaret att det var frågan om “yttre tjänst” så jag fick sonka åka hem för att kolla vad som hade hänt. M.a.o. kan man lika gärna ha ett eget hemsnickrat larm eller en av dom billigare konkurrenterna där man själv får kolla upp varför larmet har gått. Nu när avtalstiden har gått ut blir det att byta.
Har haft Verisure i drygt två år. Nöjd med installationen av vårt system med rörelsedetektorer med filmmöjlighet och den service vi har fått när knappsatsen krånglade i början. Postivt är även att de har reagerat direkt när vi dragit larmet av misstag. Börjar dock bli orolig för vart bolaget är på väg:
* Trots säljarens försäkringar i början om att kostnaden skulle ligga still inom överskådlig tid har månadskostnaden höjts tre gånger!! utan att vi har fått något nytt för pengarna. Känns som de försöker mjölka befintliga kunder på maximalt med pengar när man väl har tecknat sig för deras tjänst.
* Jag har ringt kundtjänst två gånger den senaste tiden utan att komma fram.
* Svärföräldrarna har också Verisure. Deras larm gick igång för ett tag sedan (visade sig sedan vara ett misstag) och den utlovade utryckningen uteblev trots att de bor centralt. De fick endast förvirrade svar från kundservicen. Det är möjligt att larmet var återkallat men sommarvikarien(?) i kundtjänst lyckades inte reda ut det.
Verisure ägs tydligen av riskkapitalbolag. Risken finns att de höjer priserna och snålar på kostnaderna så mycket som de kan för att driva upp siffrorna på kort sikt utan tanke på långsiktighet i kundrelationerna. Med facit i hand – nu när jag har drabbats av deras prishöjningar – skulle jag inte välja Verisure måste jag tyvärr säga.
Jag är så tacksam att jag har larm.
BRF där varje lägenhet har en uteplats,med ingång på första våning trädgård,det är fyra lägenheter på min länga.Tre av dessa har nu haft inbrott två nu i helgen en för ett tag sedan
Jag har klarat mig här helt övertygad att det är tack vare mitt larm som dom inte valt mig.Huset är ett vinkel hus och även på andra sidan har två lägenheter haft inbrott.
Det är Guld värt att ha larm
Helt klart det bästa larmet både närd et gäller funktionalitet och kundservice. Har haft flera konkurrenter dem sista 3 åren och nu har jag äntligen ett larm jag är nöjd med.
Kan helt klart rekommendera detta.
Mycket nöjda, att man har en app, så man kan ha koll vem som larmar av och på. Och kunna larma av från telefonen och exvis släppa in den som hjälper till att vattna blommor när man är bortrest. Koppla på och av lampor, kunna se värme o luftfuktighet även om man ej är hemma gör att det är mycket extra man får förutom larmet. Vi är supernöjda
Verisure har ett tryggt och modernt larm som verkligen man känner sig trygg med. Eftersom jag är väldigt teknikintresserad så uppskattar jag verkligen att Verisure hela tiden utvecklar nya trygghetslösningar för mitt hem.
Extra plus till den otroligt enkla mobilappen och larmbrickorna som är extremt lätta för barnen (8 resp 11 år) att använda.
Jag vill även poängtera att ALL kontakt jag haft med personal på Verisure bara andas omtänksamhet och “kunden i centrum” vilket jag tycker känns viktigt.
Har nu haft detta larmet i 3-4 år, dom lämnar 5år garanti på batterierna o det är tur, alla enheter förutom 2 magnetbrytare har antingen blivit utbytade eller fått sina batterier bytade vissa saker är till och med utbytade 2ggr, kan lungt säga att det inte hinner gå 6 månader utan att något är paj eller nått batteri som behövs bytas,
Då har jag
1 st Alarmcentral
1 st Nummer panel
2 st Kameror med rörelsedeckare
3 st Rökdeckare
3 st magnetbrytare
1 st siren med värmedeckare
Att inte kunna byta batteri eller flytta på något tex om man vill måla eller tapetsera om är helt åt skogen, nä lossa 1-2 skruvar eller byta batteri = ringa service tekniker med efterföljande
500kr eller mer faktura.
Hade jag visst att kvalien på larmet/batterier va så dålig så hade jag inte köpt det, trodde ändå det skulle va bra grejer med tanke på att jag betala 8-9 tusen för det
Allt är dock inte skit med det, går larmet så är larmcentralen jätte snabba på att ringa en och kolla läget, går nått sönder eller behövs bytas så är tekniker där inom någon dag,
en bra grej är också att rörelsedeckarna går att ställa/ställa om efter vad man har för husdjur eller om man skaffar husdjur
Kontentan av det hela är att den dagen då min garanti går ut och dom skall börja kräma pengar ur en för batteribyte mm kommer jag be dom montera ner det, blir billigare i längden att montera ett nytt med ny garanti tid eller byta till ett där man kan byta batteri/ flytta på grejerna själv
DYR “SERVICE”!
Vi tog över larm från tidigare ägarna av huset vi köpte. De hade haft larmet hos Securitas direct/Verisure i 14 år. Vi har haft det i 5 år nu.
Larmet i sig är det inget fel på. Problemet är att Verisure tar mycket betalt för extratjänster.
Jag behöver flytta en rörelsedetektor ca 40 cm åt höger. Jag har rätt att själv ta ner den, men inte att sätta upp den. Serviceman från Verisure får köra 7 minuter för att komma till oss. Sedan tar det 5 minuter att sätta upp sensorn igen och provköra larmet. Det kostar 595 kr. Bra timpeng även om man räknar bort “framkörningsavgift”!
Jag ifrågasatte priset, utan resultat. Instämmer med Carl. Flexbilitet är inte Verisures starka sida. Kommer att titta på andra alternativ för larm…..
Jag har haft dem i några år nu och det har väl egentligen inte varit några problem.
Det är enkelt att använda. Det ser ganska ok ut utseendemässigt och vi har väl aldrig haft några egentliga problem. Under våra år så har det hänt någon gång att larmet inte har accepterat larmnyckeln och man har fått knappa in koden istället Men det har som sagt bara hänt någon enstaka gång så det kan man nog få räkna med alla larm.
Vid något tillfälle har de bytt kamera för att de sa att den behövde bytas, för det var fel på den. Det hittade de själva och det kostade inget.
Kostnadsmässigt så är det kanske lite dyrt, men ändå har vi bestämt att det är värt sitt pris. Dock! När det skall bytas batteri så kan man inte göra det själv. I stället måste det göras av deras vaktbolag som debiterar timarvode minst 750 kr per gång. Det ingår alltså inte i garantiservicen. Samma sak när man måste ta ner ek apparat för tex omtapetsering. Då måste en tekniker komma och sätta upp den igen. Åter igen timkostnad på minst 750kr.
Så. Det är helt ok. Men nu letar jag något billigare i längden.
(Skrivet på mobiltelefon, ursäkta tokigheter i språket)
/Mattias
Larmet fungerar bra när allt är “som det ska”. Operatörerna ringer upp och är väldigt trevliga. Dock verkar de inte ha koll på vad kollegorna har sagt på sin egen kundtjänst.
Jag upplever deras servicetänk som fyrkantigt och icke kundfokuserat. Jag kommer säga upp mitt abbonemang och byta till annan leverantör.
Larmet har fungerat bra, men flexibilitet är inte Verisures starka sida. Vårt hus råkade ut för en omfattande vattenskada och blev obeboeligt under ett halvår. Huset stod tomt på torkning och något larm behövdes inte. Trots detta vägrar Verisure gå med på att frysa abonnemangskostnaderna. Kan tillägga att vi haft larm i 5 år och är fria att säga upp avtalet för gott. Och så får det bli.
Securitas Direct är lite dyrare än en del andra, men det tycker jag gott att de kan vara eftersom det är en bra tjänst. Har haft larmet installerat i ett tag nu och det har funkat mycket bra så här långt. I och för sig har vi inte haft inbrott men det kan ju också beror på att larmklistermärkena gör sitt till…