Säkra Larm har funnits sedan 2003. De erbjuder kompletta säkerhetslösningar mot inbrott, brand och vattenskador som skräddarsys efter kundens behov. Som kund väljer du själv om larmet skall kopplas till Westra larmcentral eller till ett flertal mobiltelefonnummer.
FÖR- OCH NACKDELAR
- Friköpt samt ej operatörslåst, SBSC godkänd larmcentral, professionell installation
- Hög kreditkostnad vid avbetalning, inte helt fria utryckningar
Om Larmkollen – Så har vi utvärderat Säkra Larm
Våra bedömningar bygger på egna tester, intervjuer med personer från larmföretaget, klagomål till allmänna reklamationsnämnden, AI-analys av alla kundomdömen, egna kundundersökningar samt andra experttester. Larmkollen har testat hemlarm sedan 2012 och det här testet av Säkra Larm uppdateras löpande när förändringar sker.
Priser
Larmen köps av kunden, direkt eller genom avbetalning.
Säkra Larms baspaket
| Huvudenhet IQ hub med IQ Panel 4 | 1 st |
| Manöverpanel | 1 st |
| Rök & värmedetektor | 1 st |
| Kameradetektor | 2 st |
| Magnetkontakt | 1 st |
| Betalningsalternativ | |
| Uppläggningsavgift | 250 kr |
| Delbetalning 24 mån | 948 kr / mån (2 år = 22 752 kr) |
| Delbetalning 99 mån | 338 kr / mån (8 år = 33 462 kr) |
| Kontantköp | 19 500 kr |
| Serviceavtal och larmcentral | 149 kr / mån |
| Installation | 0 kr |
Betalningsvillkoren är flexibla och kunden kan välja allt från direktbetalning till en kredittid på 99 månader.
Vanliga frågor och svar
De använder Westra larmcentral
Vid 24 månaders avbetalning kostar det 13 164 kr första året och 13 164 kr år 2. År 3 betalar man 149 kr / månad för serviceavtal och uppkoppling till Westra larmcentral.
Kunden köper larmsystemet, direkt eller via avbetalning.
Om Säkra Larm hemlarm
Säkra Larm säljer ett hemlarm från Qolsys (IQ Panel 4).
Funktionalitet
Säkra Larm har använder den egna larmcentralen, Westra.
Det går med fördel att bygga larmet så man får ett fullgott skalskydd i sitt boende samt bra möjligheter att ha larmet på även när man är hemma i bostaden.
Eftersom larmet är tillverkat av Qolsys går det enkelt att utöka och köpa mer tillbehör både från Säkra Larm men även från andra företag som säljer larmet.
App

Det finns en app för iPhone och Android som kan användas för att kontrollera statusen på larmet, för att larma på/av på distans, se händelser, status på enheterna och få tillgång till bilder via Säkra Larms servrar. Vid installationen får kunden möjlighet att välja om bilderna skall gå till ett flertal mobilnummer, larmcentralen eller både och.
Säkra Larms app är även den nyligen lanserad i Sverige och samma som SecuritasHome använder. Appen är ett klart steg framåt gentemot den tidigare och du hittar de flesta funktioner och inställningar du kan viljas ha. Utvecklaren av appen är alarm.com med miljontals användare världen över.
Betyg på smartphone apparna:
Android: 2.4/5 av 93 betyg
iOS (iPhone) 4.0/5 av 936 betyg
Tillval och extratjänster – Starkt utbud
Precis som med Svenska Alarm och Garda Alarm kan tillbehörslistan göras lång.
| Tillbehör | Pris |
|---|---|
| Rök & Värmedetektor | 1 900 kr |
| Rökdetektor | 1 600 kr |
| Kameradetektor | 2 300 kr |
| IP kamera inomhus | 1 900 kr |
| IP kamera utomhus | 2 600 kr |
| Rörelse & temperaturdetaktor | 1 300 kr |
| Inomhusirén | 1 700 kr |
| Manöverpanel | 1 500 kr |
| Magnetkontakt | 1000 kr |
| Magnetkontakt för utomhusbruk | 2 000 kr |
| Ridåvakt för utomhusbruk | 2 300 kr |
| Larmbricka (3st) | 100 kr |
| Glaskross | 2 000 kr |
| Utomhussiren | 2 500 kr |
| Fjärrkontroll | 800 kr |
| Smart lås ink. Z-wave modul | 5 900 kr |
| Doorbell | 2 700 kr |
| Smart Plug | 790 kr |
Installation – professionell installation ingår
Larmet installeras av kunnig personal och kan enkelt anpassas till ert behov på plats.
Kostnad för installationen är 0 kr
Vad händer när larmet går?
Larmcentralen kan snabbt vidta rätt åtgärd vid larm samtidigt som ni som kund blir informerad via appen och larmcentralen. Det är fria utryckningar vid skarpt larm. Har kunden dragit igång larmet och inte meddelat Säkra Alarm är kostnaden 2400-3000 kr beroende på vart man bor i landet.
Om företaget
Säkra Larm har funnits sedan 2003 och har ca 23 000 kunder i Sverige (enligt Säkra Larm, 2024-11)
De är medlemmar i Säkerhetsbranschen och polisgodkänd larminstallatör enligt tillståndsbevis Dnr: AtL-578-111/08.
| Korta fakta: | |
|---|---|
| Juridiskt namn: | SÄKRA LARM i Sverige AB (556648-2260) |
| Omsättning (tkr): | 68 862 (2024) |
| Resultat (tkr): | -28 033 (2024) |
| Antal anställda: | 49 |
| Bolaget registrerat: | 2003 |
| Adress: | FLÖJELBERGSGATAN 18, 431 37 Mölndal |
| Övrigt: |
Vad säger andra om Säkra Larm? – tester och omdömen
Förutom våra egna tester av Säkra Larm och våra kunders betyg så undersöker vi vad andra tester och kunder har att säga. Med hjälp av AI har vi analyserat alla omdömen som finns tillgängliga. Här är de fem vanligaste fördelarna och klagomålen på Säkra Larm.
Vanligaste fördelar
- Trevligt bemötande och hjälpsam personal (ca 35 % av recensionerna): Många lyfter fram att tekniker och kundtjänst är trevliga, lugna och lösningsorienterade. Namn som Alexandra, Malin och Joel nämns ofta som exempel på bra service.
- Snabb hjälp och återkoppling (ca 25 %): Flera kunder uppger att de fått snabb återkoppling via telefon eller mail, och att problem lösts direkt vid första kontakt.
- Kunniga tekniker (ca 15 %): Installatörer och supportpersonal beskrivs som kunniga och professionella. Många uppskattar hur de förklarar funktioner och löser problem på plats.
- Larmet fungerar bra efter installation (ca 10 %): En grupp användare framhåller att systemet upplevs stabilt och pålitligt när det väl är igång.
- Känsla av trygghet (ca 5 %): Några nämner att de känner sig tryggare med sitt larm, särskilt efter kontakt med larmcentral eller utryckning.
Vanligaste klagomål
- Dålig kundservice eller lång väntetid (ca 15 %): Många upplever svårigheter att nå kundtjänst, långa telefonköer eller utebliven återkoppling på mail och ärenden.
- Dyra uppgraderingar och avgifter (ca 10 %): Ett stort antal kunder kritiserar kostsamma uppdateringar vid byte av panel eller 2G/3G-nedsläckning – ofta mellan 10 000 – 20 000 kr. Flera beskriver det som oseriöst eller vilseledande.
- Brister i ansvar och garanti (ca 5 %): En del menar att företaget inte tar ansvar för fel eller garantier, utan skyller på andra parter som Westra Security eller underentreprenörer.
- Aggressiva eller vilseledande säljmetoder (ca 3 %): Några kunder beskriver säljare som påstridiga eller otydliga med villkor.
- Tekniska problem eller brister i larmfunktion (ca 3 %): Exempelvis kameror som inte fungerar, brandvarnare som avaktiverats utan kundens vetskap eller batteriproblem.
- Försenade eller misslyckade installationer (ca 2 %): Några uppger att installatörer uteblivit, att installation tagit lång tid eller att fel inte rättats till.
- Ekonomiska tvister eller återbetalning som dröjt (ca 2 %): En mindre andel nämner uteblivna återbetalningar eller fakturor som felaktigt skickats efter uppsägning.
Sammanfattning
Säkra Larm får ett blandat men nyanserat betygsmönster. En majoritet av kunderna uppskattar personlig och snabb service när de väl får kontakt, medan en betydande minoritet beskriver administrativa problem, höga uppgraderingskostnader och svårigheter att nå företaget. Företaget verkar ha två tydliga kundupplevelser: en mycket positiv kring den personliga servicen, och en negativ kring hantering och uppföljning av ärenden.
| Källa | Betyg |
|---|---|
| Google Reviews | 3.1/5 av 114 betyg (september, 2025) |
| Reco.se | 3.9/5 av 762 betyg (september, 2025) |
| Trustpilot | 3.8/5 av 374 betyg (september, 2025) |
| PC För Alla | 5.0/5, September 2023 |
Betyg från Larmkollens kunder:
Lugn säljare med stor respekt för mig som individ
Väntar fortfarande på återkoppling,efter att jag ringt flera gånger till er. Vi är inte
kopplade till larmcentralen ni angett telnr till. Det beskedet fick vi när vi ringde larmcentralen
vid byte av batteri i en larmkamera.
Proffsiga kontakter, proffsig säljare. Inga gåpåiga säljare som gnäller på alla konkurrenter som diverse andra. Bara att beställa vad du vill ha och köpa det. Inga krusiduller samt att du faktiskt äger ditt larm.
Mycket bra.
Otroligt imponerad. Känns som en riktig lösning för både smarta hem och larm. Kostnadsmässigt ligger det på ungefär detsamma som vårt tidigare system från Verisure.
+ Appen, stöd för smart hem, geofence och automatisk avlarmning, integrerade kameror med tillgång direkt i appen!!
+++ Sänkt kostnad på sikt istället för de eviga höjningarna från Verisure
- Kostar mer än tidigare larm till en början (månadskostnad).
Saknar även stöd för Yale doorman, så vi bytte även lås till ett med z wave stöd
Fungerar mycket bra och trevlig säljare och installatör, har inte behövt kontakta deras kundtjänst än. Efter att vi haft larmet inkopplat i två år kom de ut en kväll nu 2020 och frågade om allt fungerade bra och vi var nöjda, trots att vår bostad ligger ca 10 mil från dem. Fantastiskt bra initiativ.
Rekommenderar dem.
Har inget att klaga på, fungerar klockrent. Kan inte betygsätta kundtjänst då jag inte behövt kontakta dem. Mycket bra att kunna köpa larmet och slippa dyr månadsavgift som andra larmföretag har.
Har haft larmet i ca två år.
Så här långt är vi helt nöjda både med larmet och leverantörens personal. Kunniga,hjälpsamma och trevliga.
Blev alldeles för dyrt, ändå har vi inte köpt så mycket eftersom vi har enplansvilla. Inte värt så mycket pengar som det kostade. 26.900 kr men då äger vi larmet. Fick två års gratis kostnad för underhåll mm. sen betalar vi 349 kr per år.
De var intresserade av att komma hem och se över vad vi behövde och utifrån det ge kostnadsförslag. Andra bolag ville hellre ge förslag via telefon och kom inte hem förrän vi bestämt oss för deras larm.
Verkar till att vara ett bra larm,mycket bra installatör mycket trevlig och till mötes gående .
Bra personer, funktionlitet samt att de lade ned lite jobb på att få hela huset larmat efter våra behov. Hade kanske gått att få det lite billigar på kort sikt med annan leverantör. Men vi skall bo där hela livet och villa ha något bra.
Snabb installation. När vi hade fått offerten. Bra funktioner. Bra prylar. Priset är bra. Kan rekommenderas.
Betygsätt ditt hemlarm här
Sammanställning
| Övergripande | |
| Operatörslåst | Friköpt & ej operatörslåst |
| Larmtyp | Uppkopplat till larmcentral |
| Installation | Professionell installation |
| Kostnader och villkor | |
| Startkostnad | 250 kr (uppläggningsavgift) |
| Installationskostnad | 0 kr |
| Månadsavgift | 948-338 kr |
| Drift & serviceavtal | - |
| Larmcentral | 149 kr / mån |
| Utryckningskostnad | Fritt vid skarpt och tekniskt fel - annars 2400-3000 kr |
| Lägsta kostnad år 1 | 13 164 |
| Lägsta kostnad år 2 | 13 164 |
| Lägsta totalkostnad efter 5 år | - |
| Lägsta totalkostnad efter 10 år | - |
| Avtalstid | 24 mån |
| Uppsägningstid | - |
| Prova på period | 14 dagars ångerrätt |
| Nyckelservice & Inre kontroll | - |
| Om hemlarmet | |
| Larmtillverkare/produkt | Qolsys - IQ Panel 4 |
| Certifierad enligt SSF | Ja |
| Uppkoppling | Dubbla kommunikationsvägar (WiFi och GSM - 4G modem) |
| Går att använda utan Internet | - |
| Batteribackup | Ja |
| Smartphone app | Ja |
| Trygghetslarm | Ja |
| Smarta hem funktioner | Ja |
| Stöd för smarta dörrlås | Ja, ID Lock 150 |
| Kameradetektor | Ja |
| Inomhuskamera | Ja |
| Utomhuskamera | Ja |
| Dörrkamera | - |
| Rökdetektor | Ja |
| Läckagedetektor | Ja |
| Utomhussiren | Ja |
Larmkollens omdöme:
Säkra Larm säljer beprövade produkter till flexibla villkor. De är ett företag som mest har fokuserat på traditionell offline försäljning via telefon och dörrknackning. Trots bitvis lite väl hungriga säljare så har Säkra Larm ett bra och uppskattat erbjudande med både installation och serviceavtal.
FÖR- OCH NACKDELAR
- Friköpt samt ej operatörslåst, SBSC godkänd larmcentral, professionell installation
- Hög kreditkostnad vid avbetalning, inte helt fria utryckningar






